Relevansi Pemikiran Progresif Humanistik Perspektif Aly Syariati Dengan Pendidikan Islam Di Indonesia

Aslan Fahrian Latingara, Nurus Sa'adah

Abstract


This article discusses progressive humanistic Islamic education that combines Islamic values and humanism to develop individuals who are humanistic and progressive. This research utilizes a qualitative research method with literature review as the research approach. The findings of this study indicate that progressive humanistic Islamic education aims to build a good personality, positive character, strong identity, and Islamic morality. By adopting the ideas of Ali Shariati, Islamic education in Indonesia can become more progressive, critical, and humanistic. Ali Shariati's ideology of Islamic humanism emphasizes the importance of critically understanding Islam in the social and political context. He rejects dogmatic teachings and disregards the role of humans in creating social change. The conclusion of this article explains that Ali Shariati's thoughts are relevant to progressive humanistic Islamic education in Indonesia. By adopting Ali Shariati's ideas, Islamic education in Indonesia can create a more advanced and just society.


Keywords


Ali Shariati, Education, Islam

Full Text:

PDF

References


Abdullah, A. (1995). Dimensi Epistemologis-Metodologis Pendidikan Islam. Jurnal filsafat, 1(1), 9–18.

Adhan, S. R. (2016). THEOLOGY OF LIBERATION IN THOUGHT OF ALI SHARI’ATI. Journal of Islam and Science, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.24252/jis.v3i2.4400

Azra, A. (2019). Pendidikan Islam: Tradisi dan modernisasi di tengah tantangan milenium III. Prenada Media.

Duryat, H. M. (2021). Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Penguatan Pendidikan Agama Islam di Institusi yang Bermutu dan Berdaya Saing. Penerbit Alfabeta.

Febrian, R., Khozin, K., & Yusuf, Z. (2022). Relevansi konsep Humanisme Islam Ali Syariati dengan problematika Pendidikan Islam di Indonesia. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), Article 1.

Hanipudin, S. (2019). Pendidikan Islam di Indonesia dari Masa ke Masa. Matan?: Journal of Islam and Muslim Society, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.20884/1.matan.2019.1.1.2037

Ikmal, H. (2021). Nalar Humanisme dalam Pendidikan: Belajar dari Ki Hadjar Dewantara dan Paulo Freire. Nawa Litera Publishing.

Riyanto, P. I. (2021). Agama dan Perubahan Sosial Perspektif Ali Syariati. JAWI, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.24042/jw.v4i2.11479

Saihu, S. (2020). KONSEP PEMBAHARUAN PENDIDIKAN ISLAM MENURUT FAZLURRAHMAN. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i1.76

Subakti, H., Harianja, J. K., Ogara, D. O., Arni, Y., Fauzi, A., & Simarmata, J. (2022). Landasan Pendidikan. Yayasan Kita Menulis.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Sulasmi, E., Akrim, A., & Gunawan, G. (2019). Konsep Pendidikan Humanis Dalam Pengelolaan Pendidikan Di Indonesia. Kumpulan Buku Dosen, 1(1).

Supala, S., Handayani, D., & Rifai, A. (2020). PENDIDIKAN HUMANIS KH AHMAD DAHLAN, KI HAJAR DEWANTARA DAN PAULO FREIRE. THORIQOTUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.47971/tjpi.v3i2.287

Syari’ati, A. (1990). Membangun Masa Depan Islam, Bandung: Mizan, 1993. Ummah dan Imamah, Lampung: YAPI.

Torrido, A. (2020). Resource Development of Entrepreneurs of Small and Medium Enterprise (SME) of Wooden Batik Center in Putat Village and Sendangsari Village.

Wildan, A. (2019). ANALISIS TERHADAP PEMIKIRAN ALI SYARI’ATI TENTANG KONSEP HUMANISME ISLAM. Jaqfi: Jurnal Aqidah dan Filsafat Islam, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.15575/jaqfi.v4i1.9331

Zaman, A. R. B. (2021). HUMANISTIK DAN TEOLOGI PEMBEBASAN ALI SYARIATI; Telaah atas Pemikiran Ali Syariati dan Kontribusinya terhadap Kajian Islam Kontemporer. Al-Fikra?: Jurnal Ilmiah Keislaman, 20(2), Article 2. https://doi.org/10.24014/af.v20i2.11737

Zed, M. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.18326/dinamika.v4i2.114-130

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 aslan fahrian latingara, Nurus Sa'adah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal DinamikA terindeks di web indexing berikut ini:

   

 Creative Commons License

Jurnal DinamikA : https://jurnal.iainsalatiga.ac.id/index.php/dinamika/index, E-ISSN: 2723-1410 (media online), memiliki lisensi di bawah lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Jurnal Dinamika, E-ISSN: 2723-1410 (media online), merupakan jurnal akademis yang menggunakan pola double blind peer-review yang diterbitkan oleh Universitas Islam Negeri (UIN) Salatiga, Indonesia, dan diterbitkan dua kali setahun setiap bulan Juni dan Desember.